Tak tahu berapa banyak komponen kereta yang ada
dalam sebuah kereta. Dari skru hinggalah komponen yang terbesar iaitu rangka
kereta.Yang aku tahu, mungkin cuma cermin tingkap, side mirror, stereng, pintu,
meter, tayar, seat, seat belt, air bateri, dan sebagainya.
Memang kalau nak dikira, tak terkira..memang banyak. Boleh bikin kepala pening tau. Apa-apa pon,
Memang kalau nak dikira, tak terkira..memang banyak. Boleh bikin kepala pening tau. Apa-apa pon,
Jom kita tengok bila kereta dipisahkan dia punya
komponen kereta dibawah ini.
Mak datuk. Kelihatan memang betol-betol berserabut. Komponen-komponen daripada yang paling kecik hinggalah yang ke paling besar. Daripada dalam enjin, hingga la untuk kelengkapan luaran dan dalaman badan kereta. Bukan senang sebenarnya mau bikin satu kereta. Huru-hara dibuatnya.
Agak-agak, mana komponen yang anda tak tahu?? Mungkin bagi yang dalam industri automotif, banyak tahu dalam perkara seperti ini. Agak-agak lah ye, berapa lama tempoh masa yang diambil oleh mekanikal untuk memasang semua komponen lengkap untuk satu kereta?. Saya sendiri pon tak pasti sebenarnya.
Yang pasti dalam proses pemasangan kereta ini,
banyak dia punya level, dari proses bahan asas (raw material), design,
pemasangan, mengecat, dan kualitiĆ kontrol yang perlu dilakukan secara
berperingkat.
Tau tak kenapa ia perlu dilakukan secara
berperingkat. Tujuannya untuk mengelakkan daripada pemasangan gagal.
Maksudnya, untuk pastikan pemasangan berjaya. Hahaha...maaf la..ayat
berbelit-belit.
Cuba bayangkan kalau pemasangan tidak
dilakukan secara berperingkat. Mungkin banyak komponen yang tercicir dan
tidak dipasang. Logik tak. Selain itu juga, sistem peringkat yang
diamalkan juga dapat meningkatkan proses pemasangan tanpa menimbulkan
masalah kelewatan dan pembaziran masa yang banyak. Ia akan jadi lebih produktif la kan?..-SETUJU
Laman Utama
No comments:
Post a Comment