Friday 24 February 2012

Apabila komponen kereta dipisahkan



Tak tahu berapa banyak komponen kereta yang ada dalam sebuah kereta. Dari skru hinggalah komponen yang terbesar iaitu rangka kereta.Yang aku tahu, mungkin cuma cermin tingkap, side mirror, stereng, pintu, meter, tayar, seat, seat belt, air bateri, dan sebagainya.

Memang kalau nak dikira, tak terkira..memang banyak. Boleh bikin kepala pening tau. Apa-apa pon,

Jom kita tengok bila kereta dipisahkan dia punya komponen kereta dibawah ini.


 Mak datuk. Kelihatan memang betol-betol berserabut. Komponen-komponen daripada yang paling kecik hinggalah yang ke paling besar. Daripada dalam enjin, hingga la untuk kelengkapan luaran dan dalaman badan kereta. Bukan senang sebenarnya mau bikin satu kereta. Huru-hara dibuatnya.

Agak-agak, mana komponen yang anda tak tahu?? Mungkin bagi yang dalam industri automotif, banyak tahu dalam perkara seperti ini. Agak-agak lah ye, berapa lama tempoh masa yang diambil oleh mekanikal untuk memasang semua komponen lengkap untuk satu kereta?. Saya sendiri pon tak pasti sebenarnya.



Yang pasti dalam proses pemasangan kereta ini, banyak dia punya level, dari proses bahan asas (raw material), design, pemasangan, mengecat, dan kualiti  kontrol yang perlu dilakukan secara berperingkat.
Tau tak kenapa ia perlu dilakukan secara berperingkat. Tujuannya untuk mengelakkan daripada pemasangan gagal. Maksudnya, untuk pastikan pemasangan berjaya. Hahaha...maaf la..ayat berbelit-belit. 

Cuba bayangkan kalau pemasangan tidak dilakukan secara berperingkat. Mungkin banyak komponen yang tercicir dan tidak dipasang. Logik tak. Selain itu juga, sistem peringkat yang diamalkan juga dapat meningkatkan proses pemasangan tanpa menimbulkan masalah kelewatan dan pembaziran masa yang banyak. Ia akan jadi lebih produktif la kan?..-SETUJU

Sumber: DI SINI

                                                                           Laman Utama

No comments:

Post a Comment