Sunday 19 February 2012

Syabu dalam "anu"?

Syabu dalam anu.

IPOH: Bagai menempah maut apabila seorang wanita ‘keldai dadah’ warga Malaysia ditahan polis Indonesia kerana cuba menyeludup syabu dengan menyembunyikannya di dalam kemaluan.
Wanita berusia 25 tahun itu ditahan di Lapangan Terbang Sepinggan, Balik Papan, Kalimantan sebaik tiba dengan menaiki pesawat melalui penerbangan dari Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menurut sumber, suspek ditahan selepas pemeriksaan polis mendapati dia menyumbat tiga ketulan syabu di dalam plastik seberat 175 gram ke dalam kemaluannya.
“Suspek dipercayai keldai dadah ditahan pihak berkuasa lapangan terbang selepas didapati dalam keadaan gelisah ketika melepasi pemeriksaan kastam.

“Dia kemudian diarah membuka pakaian untuk pemeriksaan rapi oleh anggota polis wanita dan dicekup selepas satu daripada tiga bungkusan dadah itu terjatuh sebaik seluar dalam dipakainya dilucutkan,” katanya.
 
Menurutnya, suspek kemudian dibawa untuk ujian x-ray sebelum polis mendapati dua lagi bungkusan dadah tertinggal dalam kemaluannya.
Polis tidak menolak kemungkinan suspek diupah sindiket dadah warga Afrika dan usaha dilakukan bagi mengesan dalang yang memperguna gadis Malaysia itu untuk menyeludup dadah.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Mohd Noor Rashid Ibrahim yang dihubungi berkata, kebanyakan wanita ‘keldai dadah’ yang ditahan di luar negara menyedari risiko ditanggung dan melakukannya secara sukarela.
Menurutnya, kebanyakan mereka sedar kesalahan dan kandungan dadah yang cuba diseludup, namun lebih tertarik kepada kemewahan dijanjikan sindiket.

“Taktik penyeludupan digunakan semakin licik apabila sindiket memilih wanita berperwatakan lemah lembut untuk mengelak rasa syak pihak berkuasa di lapangan terbang. Malah, biasanya keldai dadah mendaftar masuk di lapangan terbang pada saat akhir bagi mengelak pemeriksaan terlalu ketat.

“Aktiviti gadis Malaysia yang dijadikan keldai dadah makin meningkat kebelakangan ini berikutan syabu diseludup dari negara ini dijual dengan harga tinggi di Indonesia dan Australia,” katanya.

Menurutnya, syabu biasanya dijual RM250,000 sekilogram di Malaysia, namun boleh meningkat kepada RM1 juta di Indonesia dan RM3 juta di Australia.

“Faktor ini mungkin menjadikan sindiket dadah di Malaysia berlumba-lumba cuba menyeludup dadah ke dua negara ini berikutan keuntungan tinggi bakal diperoleh.

“Berdasarkan kajian, wanita yang berdepan masalah kewangan paling mudah dipujuk menjadi keldai dadah. Lebih serius, mereka dipergunakan pula sindiket didalangi warga Afrika untuk melatih wanita tempatan lain untuk turut dijadikan keldai,” katanya.

Menurutnya, seramai 49 wanita Malaysia yang ditahan sepanjang tahun lalu di luar negara membabitkan kes dadah, menyedari kesalahan menyeludup syabu yang dilakukan.


SUMBER : DI SINI

*semakin hari, semakin bertambah bilangan "keldai dadah". Mereka tidak rasa bersalah ke buat kerja-kerja sebegini walaupun hukuman berat sedia menanti. Tak tau la sama ada mereka nie terperangkap, suka rela atau seangkatan dengannya. Yang penting, JAUHI DIRI ANDA DARIPADA DADAH!!!

Sekadar berkongsi.

No comments:

Post a Comment